احتمال رخ دادن هاوینگ بیت کوین در سال 2023 بالاست!

تاریخ : 1401/07/25

نویسنده : Gemini

دسته بندی : اخبار کریپتوکارنسی


بیش از 60 درصد بلاک‌های لازم برای رخ دادن هاوینگ بعدی بیت کوین استخراج شده است و شمارش معکوس با توجه به واقعی‌ترین فواصل تولید بلاک (که حدوداً ۷:۶۵ دقیقه است) نشان می‌دهد که نصف شدن پاداش استخراج ممکن است در سال ۲۰۲۳ میلادی و زودتر از زمان معمول 4ساله خود، رخ دهد.

با توجه به آمار بدست آمده از شمارش معکوس هاوینگ Bitcoin که بر اساس میانگین زمان ده دقیقه‌ای تولید بلاک‌های بیت کوین محاسبه می‌شود، بیش از 60 درصد بلاک‌های لازم برای رخ دادن هاوینگ بعدی بیت کوین استخراج شده است.
با این حال، در حالی که اغلب ساعت شمارهای هاوینگ بیت کوین از میانگین زمان تشکیل بلاک ده دقیقه‌ای استفاده می‌کنند، ساعت شمارهای هاوینگ با توجه به واقعی‌ترین فواصل تولید بلاک (که حدوداً ۷:۶۵ دقیقه است) نشان می‌دهد که نصف شدن پاداش استخراج ممکن است در سال ۲۰۲۳ میلادی و چندین ماه زودتر از زمان معمول 4ساله خود، رخ دهد.

اخیراً، در بلوک شماره 757214 که در 5 اکتبر 2022 استخراج شد، هش ریت کل بیت کوین به بالاترین حد خود (ATH) یعنی 321.15 اگزاهش در ثانیه (EH/s) رسید.
همچنین به علت کم شدن تعداد ماینرهای شبکه بیت کوین، فواصل تشکیل بلوک‌های Bitcoin سریع‌تر از حد معمول و کمتر از زمان میانگین ده دقیقه‌ای بوده است.

می‌دانیم که سرعت تشکیل 2016 بلوک تشکیل‌شده در بین دو «تنظیم سختی شبکه» متوالی، میزان سختی شبکه بیت کوین را تعیین می‌کند و داده‌های اخیر ایجاد بلاک بیت کوین، نشان می‌داد که سختی شبکه جهش بزرگی را تجربه خواهد کرد. (که همین طور هم شد!)
قبل از آخرین افزایش سختی شبکه، هش ریت همچنان به قوت خود باقی مانده و زمان‌ تشکیل بلوک جدید بیت کوین در زمان نوشتن نیز حدوداً 7:65 دقیقه بود.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ، روز (10 اکتبر 2022) تنظیم مجدد سختی استخراج بعدی انجام شده و از 31.36 به 35.61 ارتقا پیدا کرد.
اگر زمان تولید بلاک‌های جدید، حتی پس از تنظیم مجدد سختی شبکه، سریع‌تر از حد معمول (که در زمان نگارش مقاله 8.18 است) باقی بماند، هاوینگ می‌تواند در سال 2023 اتفاق بی‌افتد.
آمارهای bitcoinsensus.com نشان می‌دهد که با زمان ساخت بلاک 7 دقیقه و 65 ثانیه‌ای، هاوینگ می‌تواند در حول و حوش 19 دسامبر 2023 انجام شود.

 

 

همچنین بیت کوین سنسوس، زمان هاوینگ بعدی بیت کوین را بر اساس زمان استاندارد ده دقیقه‌ای نیز نمایش می‌دهد که نشان می‌دهد بر این مبنا هاوینگ در 1 مه 2024 اتفاق خواهد افتاد.

اکثر روزشمارهای هاوینگ، بازه زمانی متوسط 10 دقیقه را در محاسبات خود اعمال می‌کنند و سایر منابع نیز نشان می‌دهند که halving ممکن است در 20 آوریل 2024 رخ دهد.

 

در هر صورت، پروسه تشکیل بلوک‌های موردنیاز برای هاوینگ بعدی هنوز کمی بیش از 60 درصد کامل شده است و هنگامی که هاوینگ بعدی بیت کوین رخ داد، پاداش استخراج‌کنندگان بیت کوین از 6.25 بیت کوین به 3.125 بیت کوین کاهش خواهد یافت.

در حال حاضر، ماینرها علی‌رغم داشتن سرعت بالا، به راحتی می‌توانند پس از این افزایش سختی شبکه سرعت استخراج خود را کاهش دهند.
این به نوبه خود تاریخ هاوینگ را به محدوده سال 2024 باز خواهد گرداند و در نهایت، هنوز بیش از یک سال زمان برای استخراج بیت کوین با قیمت فعلی باقی است.

درآمد استخراج روزانه بیت کوین به ازای هر PH/s در حال حاضر حدود ۸۰ دلار است. حال که سختی شبکه بیش از 13 درصد افزایش یافته و قیمت بیت کوین نیز در کانال 19 هزار دلار باقی مانده است، درآمد روزانه ماینرها به 70 دلار در هر (پتاهاش) PH/s کاهش خواهد یافت.
این موضوع باعث می‌شود که شرکت‌های ماینینگ درآمد روزانه کم‌تری داشته باشند، حتی کمتر از آنچه پس از هاوینگ قبلی در تابستان 2020 شاهد آن بودیم.

 

با توجه به معیارهای هاوینگ ویاوالت، انتظار می‌رود 8 بلاکچین شاهد نصف شدن پاداش استخراج یا آنچه به عنوان «کاهش پاداش» شناخته می‌شود، باشند.
بلاکچین دَش در انتظار کاهش پاداش در 20 ژوئن 2023 است که در آن پاداش‌ ماینرها از 2.76 DASH به 2.56 DASH کاهش می‌یابد.
به جز بیت کوین و دش، سایر رویدادهای کاهش پاداش استخراج و هاوینگ فعلی، شامل بلاکچین‌های BCH، BSV، LTC، ETC، ZEC و ZEN می‌باشد.